Jednym z podstawowych założeń jest to, że ciąża nie jest chorobą, a zatem aktywność fizyczna i ćwiczenia w ciąży wcale nie są elementem bezwzględnie zakazanym. Oczywiście kobieta w ciąży sama musi wykazywać chęć do tego, aby ćwiczyć, ponieważ w tym aspekcie nic nie można robić wbrew sobie. Jakiekolwiek ćwiczenia w ciąży powinny być oczywiście konsultowane z lekarzem, który jednocześnie też powinien wydać zgodę na aktywność fizyczną. Ogólnie rzecz ujmując przyjmuje się, iż aktywność fizyczna może mieć miejsce jeśli kobieta jeszcze przed ciążą była aktywna. Warunkiem koniecznym jest oczywiście dobre samopoczucie oraz brak jakichkolwiek dolegliwości. Poza tym także istotny jest trymestr ciąży, w którym jest dana kobieta. Najbezpieczniejszy dla zdrowia kobiety i dziecka jest 2 trymestr, co nie oznacza, że także w pozostałych trymestrach nie można z powodzeniem ćwiczyć. Ćwiczenia dla kobiet w ciąży powinny być w bardzo jasny sposób określone. Tutaj bowiem nie ma mowy o dowolnych, o jakichkolwiek ćwiczeniach, ponieważ pewną ostrożność zachować należy zawsze. Jeśli jest jakiekolwiek przeciwwskazanie do wykonywania ćwiczeń, te nie powinny być podejmowane na własne ryzyko.

Dlaczego warto i należy ćwiczyć będąc w ciąży?

Jeśli nie ma żadnych dolegliwości i przeciwwskazań ze strony lekarza, to aktywność fizyczna nie tylko może, ale powinna zostać podjęta. Dlaczego? Istnieje kilka kluczowych przesłanek, dla których tak właśnie jest. Do tych przesłanek zalicza się:

– redukcja bólu kręgosłupa,

– redukcja występujących wzdęć,

– zwiększenie energii,

– poprawa kondycji mięśni,

– zapobieganie nadwadze oraz otyłości,

Tych kilka powodów jest wystarczającym argumentem do tego, aby w ciąży wykonywać ćwiczenia fizyczne. To na pewno pomaga zachować dobrą sylwetkę ciała, witalność oraz dobrą kondycję. Będzie to miało bardzo duże znaczenie w trakcie porodu, który może okazać się znacznie łatwiejszy. Ćwiczenia dla kobiet w ciąży mogą być różnorodne, ale na pewno nie powinny być one bardzo intensywne. Nadmierny wysiłek nie będzie korzystny ani dla matki, ani dla dziecka. Jakie zatem będą owe bezpieczne ćwiczenia dla kobiet w ciąży? Mogą być to ćwiczenia wykonywnane indywidualnie we własnym domu, ale mogą być to także ćwiczenia zorganizowane, ćwiczenia grupowe. Między innymi można do nich zaliczyć takie formy jak joga czy też pilates. Są to formy aktywności fizycznej, które nie obciążają organizmu kobiety w nadmiernym stopniu i jednocześnie też nie powodują nadmiernego zmęczenia. W trzecim trymestrze w sposób szczególny należy uważać, ponieważ organizm kobiety w tym czasie jest szczególnie narażony na duże obciążenia przy niewielkim wysiłku.

Pewne jest to, że aktywność fizyczna w ciąży jest jednym z bardziej istotnych elementów. Dzięki niej sam poród może okazać się łatwiejszy, a nie jest to jedyna zaleta zachowania odpowiedniego poziomu aktywności fizycznej także w ciąży. Każda kobieta do tego zagadnienia powinna podejść w sposób indywidualny, a poza tym również decyzje o podjęciu aktywności fizycznej powinna skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę.