Dieta wegańska w samym założeniu jest pozbawiona jakichkolwiek produktów powiązanych ze zwierzętami. Nie chodzi zatem tylko i wyłącznie o mięso, ale o każdy produkt mający ze zwierzętami jakieś powiązania. Mowa zatem chociażby o nabiale, który także jest z diety wegańskiej wyłączony. Weganin jest więc w pewnym stopniu narażony na pewne niedobory. Dotyczą one w głównej mierze jodu, żelaza, cynku, witaminy D oraz witaminy B12. Każdy z tych składników jest niezbędny każdemu organizmowi do tego, aby móc zdrowo funkcjonować, a zatem zarówno wegetarianin jak i osoba preferująca wegański styl odżywiania, powinna zadbać o dostarczenie do swojego organizmu wszystkiego tego, co jest niezbędne. Dieta weganina nie musi być jednakże uboga w składniki odżywcze, a jeśli nawet pewne elementy są trudne do uzupełnienia, to istnieją pewne suplementy diety w diecie wegańskiej, które pozwalają na uzyskanie pełni zdrowia.

Uzupełnienie witaminy B12

To jeden z kluczowych elementów, o które należy bezwzględnie zadbać, dlatego też należy właściwie ją suplementować. W ludzkim organizmie owa witamina odpowiada między innymi za:

– właściwą regenerację, za tworzenie erytrocytów,

– usprawnia funkcjonowanie układu nerwowego,

– usprawnia koncentrację, pamięć, pozytywnie wpływa na procesy poznawcze,

– odpowiada w pewnym zakresie za produkcję neuroprzekaźników,

– obniża poziom cholesterolu we krwi,

Z uwagi na bardzo znaczącą rolę witaminy B12, suplementy diety dla wegan zawierają właściwą jej dzienną dawkę. Zaleca się także, aby weganie sięgali po żywność fortyfikowaną. Taki rodzaj żywności jest szczególnie wzbogacany w różnorodne niezbędne składniki, w tym właśnie w witaminę B12. Można także sięgać po suplementy dla wegan, które zawierają w sobie syntetyczną witaminę B12.

Witamina D

Witamina, która jest ważna dla każdego. Jednym z pokarmów, w którym się ona znajduje, są ryby. Z uwagi na to, że weganie owych ryb nie spożywają, trzeba zadbać o dostarczenie witaminy D do organizmu w nieco innej formie. Witamina ta jest bardzo istotna w kontekście:

– prawidłowego funkcjonowania układu kostnego,

– prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego,

– zapobiegania innym poważnym chorobom,

Witamina D3 ważna dla odporności pochodzi bardzo często z produktów zwierzęcych i dlatego dieta wegetariańska i wegańska ich nie stosuje. Wegańskie suplementy to bardzo często witamina D2, która nie jest tak bardzo skuteczna. Jednakże poszukiwania naukowców pozwoliły znaleźć takie produkty roślinne, które zawierają w sobie witaminę D3. Bardzo dobrym tego przykładem są chociażby algi morskie. Dlatego też weganin powinien sięgać właśnie po tego rodzaju suplementy diety. Dzięki nim może zaspokoić zapotrzebowanie swojego organizmu na jakże ważną dla niego witaminę D.

W diecie wegan i wegetarian często brakuje wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania ich organizmu składników. Dzięki obecności wielu suplementów wytworzonych właśnie z myślą o tych osobach, niedobór istotnych składników odżywczych nie stanowi już większego problemu.