Z samego założenia wegetarianizm jest zdrowy. To bardzo świadomy sposób odżywiania się, czego bynajmniej nie można powiedzieć o zwyczajowym jadłospisie zawierającym produkty mięsne. Jak podkreślają dietetycy, lekarze oraz inni specjaliści od odżywiania się oraz od zdrowia ludzkiego, wegetarianizm pozwala uniknąć wielu chorób cywilizacyjnych, z którymi borykać się muszą osoby uwzględniające mięso w swojej diecie. Styl wegetariański między innymi powoduje, iż człowiek jest mniej narażony na takie schorzenia jak:

– otyłość,

– cukrzyca,

– nadciśnienie tętnicze,

– inne choroby związane z układem krążenia,

Dieta wegetariańska eliminuje wprawdzie niezdrowe tłuszcze zwierzęce, aczkolwiek równocześnie też można mówić o ryzyku braku odpowiedniej ilości witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Niezwykle istotnym elementem staje się zatem pojęcie wegetarianizm, a zdrowie, o które trzeba tutaj szczególnie zadbać. Niewątpliwie wpływ diety wegetariańskiej na zdrowie może być zarówno pozytywny jak i negatywny. Znacznie częściej jednakże jest on pozytywny i dlatego wpływ diety wegetariańskiej na zdrowie człowieka określa się jako pozytywny. Istotne jest to, aby owa dieta była w pełni świadoma, a tym samym aby była ona odpowiednio zbilansowana. Wegetarianin musi w szczególności zadbać o to, aby mięso zastąpić składnikami bogatymi w pełnowartościowe białko oraz inne niezbędne dla organizmu elementy.

Białko i dieta wegetariańska

Jest to podstawowa kwestia, o którą należy zadbać i który wpływa na zdrowie człowieka. Mięso jest bowiem podstawowym składnikiem zapewniającym człowiekowi pełnowartościowe białko. Wegetarianie świadomie tego pełnowartościowego białka się pozbywają, ale nie oznacza to, że nie mogą go w odpowiedni sposób zastąpić. Niedobór białka pochodzącego z mięsa można bowiem zastąpić różnego rodzaju roślinnych produktów białkowych. Między innymi bardzo ważne jest to, aby stosownie połączyć produkty zbożowe wraz z roślinami strączkowymi. W ten sposób można zadbać o to, aby zapewnić swojemu organizmowi właściwą dawkę pełnowartościowego białka.

Posiłek bezmięsny musi być zastąpiony takim, który pozwoli zbilansować wszelkie niedobory. Dlatego w diecie wegetarian powinno się znaleźć 3 do 5 porcji składników warzywnych, 6 do 11 porcji zbożowych, dwa produkty nabiałowe – mogą być także jaja oraz 2 do 4 porcji zamienników mięsa – tutaj poleca się zastosowanie białej fasoli, soi lub soczewicy.

Dieta wegetariańska pozytywnie wpływa wprawdzie na zdrowie, ale powinna ona być stosowana ostrożnie. Dotyczy to zwłaszcza kobiet będących w ciąży, osób starszych, mających pewne schorzenia. W tych przypadkach wegetarianizm powinien być poparty zgodą oraz pełną kontrolą lekarza. Ostatecznie chodzi bowiem o to, aby stosowana dieta nie powodowała żadnych negatywnych skutków i zapewniała dobre samopoczucie oraz odpowiednią ilość wszystkich niezbędnych organizmowi składników odżywczych. Tylko w takim wymiarze stosowanie tej diety jest zdrowe.