Dieta wegetariańska nie polega na odrzuceniu mięsa, na zaprzestaniu jego spożywania. Gdyby tak było jadłospis wegetariański nie byłby pełny, a styl wegetariański trudno by było uznać za korzystny dla zdrowia człowieka. Niezależnie tymczasem od tego czy jest to dieta wegetariańska, czy też dieta wegańska, najważniejsze jest to, aby ją odpowiednio zbilansować. Sam brak mięsa w diecie spowoduje, że organizmowi będzie brakować pewnych ważnych dla zdrowego funkcjonowania składników. Zbilansowanie diety wegetariańskiej nabiera w tym miejscu kluczowego znaczenia. Jadłospis wegetariański powinien zapewniać zdrowie, a ponadto również powinien powodować, że spożywanie posiłków nadal będzie dużą przyjemnością i rozkoszą dla podniebienia. Zbilansowana dieta wegetariańska jadłospis powinna uwzględniać takie elementy jak:

– białko,

– żelazo,

– witamina B12,

– witamina D,

Białko

Aby móc komponować zdrowe posiłki wegetariańskie, należy w głównej mierze mieć na uwadze dostarczenie do organizmu właściwej dawki białka, które jest dla niego bardzo ważne każdego dnia. Jadłospis w diecie wegetariańskiej powinien uwzględniać zwiększoną ilość mleka oraz produktów mlecznych. W przypadku osób stosujących wegański styl odżywiania należy pamiętać o tym, aby postawić na zwiększone ilości roślin strączkowych, w tym głównie na soję.

Żelazo

Jednym z kluczowych minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania każdego ludzkiego organizmu jest żelazo. W tej kwestii zastąpić mięso nie jest trudno. Owo żelazo jest bowiem obecne w zielonych warzywach liściastych, w kakao, jajkach, nasionach chia, produktach zbożowych oraz nasionach roślin strączkowych. Warto nadmienić, że żelazo pochodzenia roślinnego znacznie gorzej się wchłania niż żelazo pochodzenia zwierzęcego. W tym względzie jednak produkty bogate w żelazo można z powodzeniem łączyć z produktami zawierającymi zwiększoną ilość witaminy C. To pozwoli na zwiększenie owej wchłanialności żelaza pochodzenia roślinnego.

Witamina B12

Bardzo ważnym elementem, który powinien znaleźć się w diecie wegetariańskiej jest witamina B12. Jej niedobór jest dosyć niebezpieczny dla zdrowia organizmu i tym samym tejże kwestii nie należy zaniedbać. Witamina B12 znajduje się między innymi w żywności wzbogaconej lub też w suplementach diety. Tak naprawdę jej głównym dostrczycielem do ludzkiego organizmu są produkty pochodzenia zwierzęcego.

Witamina D

Kolejnym z istotnych elementów, który powinien znaleźć się w zbilansowanej diecie wegetariańskiej, jest witamina D. Tutaj w głównej mierze można zadbać o jej właściwy poziom wystawiając się na ekspozycję na słońce lub stawiając na suplementy diety. W pokarmach jej ilość może być niewystarczająca względem właściwego zapotrzebowania na nią.

Dieta wegetariańska to sposób na to, aby bardziej świadomie się odżywiać. Można zacząć ją stosować przyjmując bardzo zróżnicowaną motywację. Niemniej jednak nie chodzi tutaj tylko o to, aby odrzucić mięso, ale o to, aby zadbać o siebie, a tym samym owa dieta powinna być zbilansowana.